Erasmus+ Cooperation Partnerships (KA220) – Auswahlergebnisse 2023
Im Rahmen des dritten Erasmus+ Calls konnten erneut Anträge nach dem neuen Lump-Sum Finanzierungsmodell für Förderungen in Höhe von 120.000 EUR, 250.000 EUR oder 400.000 EUR gestellt werden. Deutsche Hochschulen und andere Organisationen reichten insgesamt 81 formal gültige Anträge mit einem Finanzvolumen von 30,3 Mio. EUR bei der NA DAAD ein, davon 14 Anträge mit einem Budget von 250.000 EUR und 67 Anträge mit einem Budget von 400.000 EUR. 120.000 EUR wurden nicht beantragt.
Nach der qualitativen Begutachtung durch externe Gutachter und Gutachterinnen wurden insgesamt 38 Projektvorschläge als förderbar eingestuft.
33 Projekte bewilligt – eine Erfolgsquote von rund 41 Prozent.
Mit einem Budget in Höhe von 12,3 Millionen Euro konnten von den 38 förderbaren Projektvorschlägen 33 bewilligt werden – davon 6 mit einem Budget von 250.000 EUR und 27 mit einem Budget von 400.000 EUR. Das entspricht einer Erfolgsquote von rund 41 Prozent. Folgende Hochschulen und andere Organisationen stellten für sich und ihre Konsortialpartner einen erfolgreichen Antrag:
Lfd. Nr. | Antragsteller | Projekttitel |
1 | Rheinisch-Westfälische Technische Hochschule Aachen | Immersive virtual tours on critical minerals for clean energy transitions |
2 | Universität Augsburg | Religionen. Umweltbildung. Frieden. Umweltethik als Fokus interreligiöser Kooperation in der Ausbildung von Religionslehrkräften |
3 | Technische Universität Berlin | Urban CARE to battle climate change impacts on urban ecosystems and health across different European climate zones. |
4 | prEUnec GmbH Berlin | The Future of Precision Agriculture - Machine Learning for Autonomous decision Mechanisim |
5 | Rheinische Friedrich-Wilhelms-Universität Bonn | Virtual Worlds in Teaching Archaeology |
6 | Fachhochschule Dortmund | Virtual Projects for European Digital Natives |
7 | Technische Universität Dortmund | Research Literacy of EFL Teachers |
8 | Technische Universität Dortmund | Support for University Student Mental Health - Training for Teaching Staff |
9 | Technische Universität Dortmund | Urban Planning for Social Resilience in Urban Neighbourhoods. Transformative Change through Civic Engagement |
10 | Technische Universität Dresden | Tackling ESD related wicked problems in geography teacher training with multimodal vignettes |
11 | Technische Universität Dresden | Teaching of Advanced Technology through Digital Additive Manufacturing, 3D printing and µ-printing |
12 | Technische Universität Dresden | Collaborative online international learning to foster sustainability, empowerment & resilience of energy networks and the digitalisation of higher education |
13 | Hochschule für nachhaltige Entwicklung Eberswalde | Transformational Learning Network for Resilience - Enabling Ukrainian higher education to ensure a sustainable and robust reconstruction of (post-war) Ukraine |
14 | Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg | MoreThanHuman: Challenging human centred worldviews and engaging with relational worldviews in higher education to fight climate change |
15 | Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg | TaLAI: Teaching and Learning with Artificial Intelligence in Higher Education |
16 | Universität Duisburg-Essen | Educational Robotics to Support Inclusive Education in Primary Schools |
17 | Johann Wolfgang Goethe-Universität Frankfurt am Main | Enhancing Institutional Capacities and Researchers’ Competences for Policy Engagement for Green and Digital Transitions |
18 | Technische Universität Bergakademie Freiberg | EdUp - Support and Expansion of the Ukrainian Higher Education Sector in the Area of Resources and Technology |
19 | Pädagogische Hochschule Freiburg | Equity and Diversity in Teacher Educator Professional Development |
20 | Pädagogische Hochschule Freiburg | Integrating primary and pre-school virtual exchange projects into language teacher education |
21 | Georg-August-Universität Göttingen | Role-Playing Games on Conflict Transformation for Equity in Higher Education through Virtual Exchange |
22 | Hochschule für angewandte Wissenschaften Hamburg | Enhancing Capacities of UAS staff for more successful EU-funded Research |
23 | Gottfried Wilhelm Leibniz Universität Hannover | Reflexion von XR für eine diversitätssensible Hochschullehre |
24 | Duale Hochschule Baden-Württemberg Heilbronn | Exchanging Quality Data across European Higher Education |
25 | Stiftung Universität Hildesheim | Migration Narratives in European Media: Teaching, Learning, and Reflecting |
26 | Stiftung Universität Hildesheim | AI tools for writing: Integration of advanced technology in academic writing within university curricula and student support structures |
27 | Johannes Gutenberg- Universität Mainz | Developing Innovative Pedagogies and Tools to enable the Establishment and Sustenance of Communities of Educators Promoting Empathy and Social Inclusion via Digital Stories for All |
28 | Ludwig-Maximilians-Universität München | deeP undeRstanding Of positioninG foR midwivES (in obstetrics) uSing mOderN technologies AR/VR |
29 | ACEEU GmbH Münster | Start Digital - Sustainable - Profitable: Operationalising the GreenComp, DigiComp and EntreComp Frameworks to accelerate the Impact of HEI Entrepreneurship Education on the Green and Digital Twin Transition, Innovation and Economic Growth |
30 | Westfälische Wilhelms-Universität Münster | Promoting Data Science Education for Teacher Education at the University level |
31 | FH Münster University of Applied Sciences | NatAlli - Fostering the Renascence of Societies through Lifelong Learning Mentoring Programmes and Allies. |
32 | Institut für Ökonomische Bildung gemeinnützige GmbH Oldenburg | European Scientific Network for Career Learning and Education |
33 | Universität Ulm | Awareness through Science Education for Ecosystem Ecology, Society and Management. |